Log in to post
Results 1 to 4 of 4
    The Prince ADMINISTRATOR
    Level 34 - Airship Controller
    Stingy's Avatar
    Local Date
    21st May 2019
    Local Time
    12:35

Máni Svavarsson on "Einn Um Jólin"

Máni Svavarsson recently posted on facebook about the song Einn Um Jólin. Read his story below.

Quote Originally Posted by Máni Svavarrson (Í Íslensku)
    Ég hef ákveđiđ ađ vera duglegri viđ ađ deila tónlist ţetta áriđ - og jafnvel láta skemmtilega sögu fylgja međ ţegar ađ ţađ á viđ.

Međfylgjandi lag heitir "Einn um jólin" og er eftir undirritađan og textinn er eftir Halldór Baldursson.

Ţetta lag var á disknum "Jól í Latabć" sem kom út áriđ 2001. Sagan á bakviđ lagiđ er sú ađ Magnus Scheving og ég vorum (og erum) báđir mjög hrifnir af KK (hver er ţađ ekki?). Maggi kom međ ţá hugmynd ađ fá KK til ađ semja lag - um Glanna Glćp - og jafnvel syngja ţađ međ honum.

KK tók vel í erindiđ en einhvernvegin fór ţađ svo ađ hann hafđi ekki tíma til ađ semja lagiđ - og fljótlega voru góđ ráđ dýr. Viđ vorum ađ renna út á tíma og ţađ vantađi bara ţetta lag frá KK.

Viđ héldum smá fund - međ KK - og á endanum stakk ég uppá ţví ađ semja lag sem ađ hann myndi syngja. Ţetta var á fimmtudegi - og diskurinn varđ ađ fara út í framleiđslu á mánudeginum ţar á eftir. KK samţykkti ţetta - og bauđst til ađ koma og syngja lagiđ eftir gigg ţađ sama kvöld!

Nú gerđust hlutirnir hratt - svo vćgt sé til orđa tekiđ. Ég samdi lag .. Maggi talađi viđ Halldór .. sem ađ samdi frábćran texta svotil samstundis .. ég bjó til grófa útsetningu .. og beiđ svo eftir KK sem ađ kom í bílskúrinn á Háteigsveginum klukkan sirka tvö .. um nótt.

KK var ađ heyra lagiđ í fyrsta skipti - og var sáttur (sem betur fer.) Ég sagđi honum ađ ég hefđi reynt ađ semja lagiđ í "hans stíl" .. sem honum fannst brjálćđislega fyndiđ. Ţađ fyndiđ eiginlega - ađ hann gat ekki sungiđ lagiđ inn (eđa spilađ á gítarinn) til ađ byrja međ vegna hláturs. Ţađ var ekki fyrr en ađ viđ snérum míkrafóninum viđ í upptökuklefanum (svo hann ţyrfti ekki ađ horfa á mig) - ađ hann gat sungiđ ţetta inn ... og gerđi ţađ í einu gullfallegu "teiki".

Stefan Karl Stefansson kom svo inn daginn eftir og söng sinn part óađfinnanlega.... eđa nćstum ţví! Ţví ţegar ég leyfđi Magga ađ heyra útkomuna fannst honum vanta meiri tilfinningu í orđiđ "Jólin" .. í setningunni "Ţví er ég einn ... um JÓLIN". Ég verđ ađ viđurkenna ađ á ţessari stund fékk ég nćstum ţví taugaáfall (og líklega ekki í fyrsta skipti) yfir "afskiptasemi" Magga. Ég meina ţađ alls ekki illa - ţví ađ ţetta auga og eyra Magga fyrir smáatriđum hefur fćrt fjöll og meira til.

Stebbi kom aftur ... og söng ţessa línu aftur .. og aftur .. ţangađ til ađ ţetta var fullkomiđ.

Ég held mikiđ uppá ţetta lag og vona ađ ţiđ njótiđ
    Quote Originally Posted by Máni Svavarsson (In English)
    I have decided to be more active in sharing my music this year - and to even tell a fun story to go along when appropriate.

The following song is called "Alone on Christmas" with lyrics by Halldór Baldursson.

This song was in my hard drive called, "Christmas in LazyTown" published in 2001. The story behind the song is that Magnús Scheving and I were (and are) both very impressed by KK [Kristján Kristjánsson] (who isn’t?). Maggi [Magnús] came up with an idea to get KK to write a song - about Robbie Rotten - and even sing it with him.

KK accepted the offer, but somehow managed it so that he didn’t have time to write the song - and so we had to come up with a plan. We were running out of time and it just needed this song from KK.
    We held a little meeting - with KK - and eventually I offered to write a song and he would sing. This was on a Thursday - and the CD had to go into production on Monday. KK agreed - and offered to come and sing the song after the gig he had that night!

Now everything happened quickly – which is quite an understatement. I wrote a song.. Maggi spoke to Halldór.. who wrote great lyrics post haste.. I created a rough mix.. and waited for KK in the garage at Háteigsveginum at approximately two.. in the morning.

KK heard the song for the first time - and liked it (fortunately). I told him that I was trying to compose a song in his "style".. he thought it was crazy funny. It was so funny that he couldn’t even sing the song (or play the guitar) because he was laughing. It was not until we turned the microphone around in the recording booth (so he couldn’t look at me) – that he could sing it... and made it into one gorgeous "piece of art".

Stefán Karl Stefánsson came in the next day and sang his part perfectly.... or almost! Because when I let Maggi hear the mix, he thought it was missing a more dramatic reading of the word "Christmas" in the line.. "because I’m alone on... Christmas". I must admit that at this moment I almost had a nervous breakdown (and probably not the first time) because of the "interference" Maggi. I mean, it's not bad - because with his eye and ear for detail, Maggi has moved mountains and more.

Stebbi [Stefán] came back... and sang this line again.. and again.. until it was perfect.

I think a lot about this song and hope you will enjoy
    Like Toy Soliders

just the fox SPECIAL MEMBER
    Level 26 - Roboticus
    Fox's Avatar
    Local Date
    21st May 2019
    Local Time
    19:35

Re: Máni Svavarsson on "Einn Um Jólin"

Great read and great song.
    I really hope to see more of his work published soon, and it's a tremendous relief to now know the ball is slowly beginning to roll.

That man is so much more than just a generic one-hit-wonder, and it sometimes saddens me when suck "unknown-heroes" goes without getting the acknowledgement they really deserve.
    I'm as sneaky as can be. None's sneakier than me.

LAZY MEMBER
    Level 6 - Stingy Poster
    Luk-a-Tronic's Avatar
    Local Date
    21st May 2019
    Local Time
    20:35

Máni is an amazing man, and one of the nicest people I've ever talked to! He's a big inspiration to me.

SPECIAL MEMBER
    Level 27 - Little Pink Poster
    megadjmatt25's Avatar
    Local Date
    21st May 2019
    Local Time
    11:35

Quote Originally Posted by Luk-a-Tronic View Post
    Máni is an amazing man, and one of the nicest people I've ever talked to! He's a big inspiration to me.
    I dream to talk to a person that worked LT someday. At this point it does not matter who it is I just wanna hear some stories one on one what it was like to be on that show Whether it be on Stage or The TV series. I briefly talked to David Matthew Feldman once but it was when I tried adding him on Facebook but that was a long time ago. Anyway I'm getting off topic. This was a great read and a really good song. And I am not a fan of Christmas. But this was good. I hope to hear and read more from Máni and Stefan. This guys are amazing